Produktové porovnávače zhromažďujú ponuky e-shopov a pomáhajú používateľom vyhodnocovať kvalitu jednotlivých ponúk. Nejde zďaleka len o porovnávanie cien, ale tiež o dostupnosť, spôsob dopravy a v neposlednej rade o dôveryhodnosť e-shopu.
Používatelia v priebehu získavajú potrebné informácie, porovnávajú zaujímavé ponuky a rozhodujú sa o nákupe. Byť na produktových porovnávačoch vidieť teda znamená, byť vidieť pri rozhodovaní používateľov, kde utratia svoje peniaze. Najväčším produktovým porovnávačom na Slovensku je Heureka.sk.
Na Heureke máte ako e-shopista možnosť inzerovať buď vo FREE režime alebo v PPC režime. Inzercia vo Free režime je, ako názov napovedá, zadarmo. Znamená to ale, že sa vaše ponuky zobrazujú len vo fulltextovom vyhľadávaní, a to až ako posledná možnosť vyhľadávania
(za ponukami e-shopov inzerujúcich v PPC režime). Navyše nie sú spárované na produktové karty Heureky. Produkty vo fulltextovom vyhľadávaní Heureka radí primárne podľa relevancie hľadaného výrazu a jedná sa o desiatky podstránok, takže sú produkty ťažko dohľadateľné.
V PPC režime dochádza k párovaniu produktov do príslušných kategórií, kde sú rovnaké ponuky e-shopov združované na jednu stránku a radené podľa ceny. Tu sa už za inzerciu platí a to konkrétne za každú návštevu vášho e-shopu z Heureky. Cena za tento jeden preklik do e-shopu sa nazýva CPC (cena za preklik).
Ide o dátový súbor, ktorým e-shop posiela svoje produkty do produktového porovnávača. Má danú štruktúru, ktorá sa musí dodržiavať. Posielajú sa v ňom informácie ako názov produktu, URL, kategórie produktu, cena produktu, cena dopravy, dostupnosť, obrázky, CPC a ďalšie. Pre každý porovnávač je nutné mať samostatný XML feed.
Bidovanie znamená nastavovanie/prihadzovanie/zvyšovanie ceny prekliku (CPC) z produktového porovnávača do vášho e-shopu. Je založené na princípe aukcie v reálnom čase.
Tu sa zobrazujú ponuky rovnakého produktu od rôznych e-shopov. Pokiaľ je na Heureke založená karta produktu, majú e-shopy šancu sa na ňu so svojou ponukou tzv. napárovať a zúčastniť sa porovnávania ponúk pri prezeraní produktu užívateľmi.
Vo fulltextovom vyhľadávaní sa zobrazujú ponuky jednotlivých e-shopov na základe zhody s vyhľadávacou požiadavkou. Výsledky fulltextového vyhľadávania sú v úzadí za produktovými kartami a radia sa podľa relevancie hľadaného výrazu. Výsledky fulltextového vyhľadávania môžu byť rozpísané na desiatky podstránok. Je teda lepšie mať maximum produktov napárovaných na produktové karty. Zvýšite tým šancu, že vás používatelia pri porovnávaní ponúk na produktových porovnávačoch nájdu.
Predaj produktu. Jedna predaná položka uskutočnená cez produktový porovnávač = 1 konverzia.
Cena za preklik (z produktového porovnávača na ponuku do konkrétneho e-shopu). Cena za preklik sa pohybuje v rozmedzí centov až po niekoľko eur.
Podiel nákladov na obrate. PNO vyjadruje, koľko percent tvorili náklady na tržbách. Teda pokiaľ je u produktov PNO 5 % znamená to, že aby ste dosiahli obrat vo výške 100 € musíte investovať 5 € do propagácie. Ak máte ďalej na danom produkte maržu 10 %, zvyšných 5 % tvorí zisk.
V prípade, že je e-shop držiteľom certifikátu Overené zákazníkmi, získava právomoc meniť ceny za prekliky u svojich produktov. Bidovaním, respektíve nastavením ceny za preklik, môžete dosiahnuť zaujímavé pozície v porovnávačoch a zvýšiť tak svoje konverzné šance. Čím vyššiu cenu prekliku nastavíte, tým väčšia je vaša šanca na zobrazenie daného produktu na predných pozíciách.
Bidovanie prebieha buď cez administračné rozhranie príslušného produktového porovnávača, alebo generovaním výšky CPC u jednotlivých produktov priamo do XML feedu. Bidovanie cez administráciu produktových porovnávačov je veľmi náročné a v konečnom dôsledku neefektívne, nakoľko nikto nemá čas upravovať ručne CPC u tisícov produktov. Pri bidovaní sa navyše musí vychádzať zo štatistík a tie sa na produktových porovnávačoch nachádzajú spravidla na inej stránke, čo bidovanie komplikuje. BiddingManager je preto vytvorený tak, aby sa práca a čas strávený nad bidovaním minimalizoval. Existujú samozrejme bidovacie automaty, ktoré všetku prácu spravia za vás. Hodí sa však len pre určité e-shopy, napríklad aj kvôli väčšej nákladovosti.
Cieľom bidovania je zvyšovanie obratu dosiahnutého pri adekvátnych nákladoch. Nakoľko e-shopy u svojich ponúk CPC neustále menia je nutné svoje ponuky tiež sledovať a upravovať. S BiddnigManagerom to ide oveľa ľahšie.
Na Heureke sa minimálne ceny preklikov (bez bidovania) v Detailoch produktov riadia Cenníkom preklikov. Maximalná cena za preklik činí 50 €. Cena prekliku z výsledkov fulltextového vyhľadávania je plošne stanovená na 0,07 € (v prípade FREE režimu je tu inzercia zadarmo ale v úzadí za ponukami PPC režimu).